ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ ПОВЕДІНКИ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

  Світлана Мисник (Глухів, Україна) |    Завантажити статтю

Останнім часом посилено зростає інтерес до дослідження різноманітних аспектів процесу регуляції у різних сферах життєдіяльності особистості. Однією з найбільш перспективних тенденцій є вивчення ролі емоцій і їх детермінант у поведінці та діяльності людини. У зв’язку з цим проблема емоційної регуляції набуває самостійного існування і розвитку. Емоційну регуляцію визначають як один із рівнів у загальній системі психічної регуляції діяльності, де визначальним фактором є емоції [4]; цілісний комплекс психічних процесів, що забезпечують цілеспрямовану, усвідомлену, опосередковану зміну або подолання актуального емоційного стану [2]. О. Конопкін характеризує емоції як обов’язковий, значущий фактор, що багаторазово виявляється у внутрішній регуляції різноманітних видів та форм довільної активності людини [3]. І. Сергєєва розглядає емоційну регуляцію на поведінковому та діяльнісному рівнях. Останньому притаманні сутнісні властивості (усвідомленість, цілеспрямованість, рефлективність), і науковець визначає його як емоційну саморегуляцію [4]. Вивчаючи специфіку емоційної регуляції поведінки студентів, важливо з’ясувати типологічні особливості даної групи суспільства. За біологічним віком студентство відносять до періоду юності як перехідного етапу розвитку особистості між дитинством і дорослістю. Тому в зарубіжній психології цей період пов'язують з процесом дорослішання. У рамках загальнопсихічного розвитку студентство є періодом інтенсивної соціалізації індивідуальності, розвитку вищих психічних функцій, становлення інтелектуальної системи та особистості в цілому. І. Зимня характеризує студентство як «особливу соціальну категорію, специфічну спільність людей, організовано об'єднаних інститутом вищої освіти» [1, с. 26]. Вона виділяє основні властивості студентського віку, що вирізняють його з-поміж інших соціальних груп: високий освітній рівень, висока пізнавальна мотивація, соціальна активність і досить гармонійне поєднання інтелектуальної та соціальної зрілості. Навчання у вузі – важливий етап професійного становлення, у процесі якого студенти істотно змінюють соціально-рольову структуру взаємин. Так, вивчення емоційної регуляції їхньої поведінки є актуальною проблемою вікової, педагогічної, соціальної психології та психології професійної діяльності.